DEN
SVENSKA SAJTEN OM SHERLOCK HOLMES OCH HANS VÄRLD
Hemsida
Magasinet
Uppdateringar
Diskussionsforum
Artiklar
Förkortningar
Sällskap
Nyhetsarkivet
Nya svenska böcker
Bibliografi
Länkar
Webbmaster:
Mattias Boström
Mejla gärna
till
info(at)sherlockholmes.se
- Vi besvarar frågor om Sherlock Holmes och Conan Doyle
- Vi tar gärna emot tips om Holmes-nyheter
- Om du vill ha vårt nyhetsbrev: skicka ett mejl med ditt
namn till ovanstående adress; skriv "Nyhetsbrevet" i rubriken
på mejlet.
The Baskerville
Hall Club of Sweden
Vill du bli medlem i det svenska Sherlock Holmes-sällskapet?
Missa inte det nya intagningsprovet!
>>> Läs mer här
|
MAGASINET
- NR 1 | MAJ 2005
Sherlock
Holmes på film - tio filmer varje holmesian borde se
av Morgan
Malm
Introduktion
Sherlock Holmes sägs ofta vara den mest filmatiserade litterära
karaktären, dock i hård konkurrens med en viss transylvansk
greve. Med flera hundra filmer för bio och TV producerade över
drygt hundra år, kan det vara svårt att veta vad som är
värt att se. Detta urval bör ses som en hjälp på
vägen mot en bredare kunskap om Sherlock Holmes på film, med
utgångspunkt i något av det bästa som gjorts.
Jag gör inte anspråk på att ha sett allt. Med åren
har dock en hyfsat respektingivande samling byggts upp i mina hyllor och
här följer ett personligt urval om tio filmer jag själv
haft stort utbyte av, med sammanfattningar och motiveringar till varför
jag anser de vara särskilt sevärda. För den som fastnar
för någon särskild skådespelare eller serie, finns
också hänvisningar till andra filmer, som kan vara värda
att upptäcka.
Jag
har försökt begränsa mig till adaptationer och pastischer
med levande skådespelare. En parodi lyckades dock leta sig in på
listan, men den står, å andra sidan, i en klass för sig.
Utanför dessa begränsningar finner jag dock en av de charmigaste
filmer som inspirerats av Conan Doyles historier, nämligen The
Great Mouse Detective (Basil mus) från 1986, som
därför får ett hedersomnämnande här.
De flesta av filmerna fanns i skrivande stund tillgängliga på
VHS och DVD för den europeiska marknaden, även om titlarna kan
variera något. Titlarna här har hämtats från Alan
Barnes Sherlock Holmes on Screen (Reynolds & Hearn, andra utgåvan,
2004). Där jag känner till dem, har kända svenska titlar
angivna inom parentes. För eventuella fel och brister är jag
dock ensamt ansvarig.
Avslutningsvis två varningar. För det första: I några
fall (särskilt rörande adaptationer av Conan Doyles historier)
har detaljer rörande mysteriets upplösning röjts i diskussionen.
Den som vågar, uppmanas därför att följa rådet
att se filmen först, och sedan läsa motiveringen till dess placering
här. För det andra: Min uppfattning om vilka som är de
bästa Sherlock Holmes-filmerna varierar från tid till annan
och denna lista kommer säkert att bli inaktuell för mig personligen.
I skrivande stund var det dock så här jag tyckte.
Mycket nöje!
Morgan Malm, BHC & DMC
Uppsala, mars 2005
1.
The
Sign of Four (De fyras tecken, 1987)
Granada Television,
Storbritannien; 103 min; färg
producent June
Wyndham Davies; manus John
Hawkesworth; regi Peter
Hammond
Sherlock Holmes: Jeremy
Brett, Dr Watson: Edward
Hardwicke
Granada Televisions omfattande serie mestadels överlägsna och
ofta definitiva dramatiseringar av historierna om Sherlock Holmes, etablerade
sig tidigt som ett fans våta dröm. De första 20 timslånga
filmerna är alltid trogna andan, och ofta även orden, hos Conan
Doyle, men är lika mycket en visuell återgivning av Sidney
Pagets illustrationer som Doyles historier.
Serien
kulminerade i denna den första, och utan tvivel bästa, av de
längre filmerna i serien: en stilfull och mycket underhållande
version av The Sign of Four. Filmad i 35-millimeter och med inspelningsplatser
i London och Malta, är den en av de luxuösare filmerna i serien.
Regissören Hammond har framgångsrik filmat exteriörer
så att 1900-talets London inte går att skilja från 1800-talets.
Tempot stiger gradvis i takt med ångtrycket när vi kastas ut
på en spännande jakt med ångslup nedför Themsen
(med imponerande foto delvis filmat på plats). Jonathan Smalls historia
kommer som något av ett antiklimax, men det är något
som kan sägas om originalet också.
Jeremy
Bretts Holmes är fascinerande att iaktta: arrogant, excentrisk, atletisk,
sårbar, humoristisk och fullkomligen utstrålar intelligens;
i allt helt som Conan Doyle beskrev detektiven. Edward Hardwicke, som
efter 13 filmer tog över efter David
Burkes banbrytande Watson, fyller inte bara sin företrädares
skor, utan överglänser honom också. Lika bra är Jenny
Seagrove som Mary Morstan, Ronald
Lacey som båda bröderna Sholto och John
Thaw som en dels hämndgirig, dels bitter Jonathan Small.
Den i boken inledande diskussionen kring Holmes kokainmissbruk hade använts
i den allra första filmen, A Scandal in Bohemia, och ströks
sålunda. Likaså har Watsons förlovning med miss Morstan
utelämnats, eftersom man inte ville störa förhållandet
mellan Holmes och Watson, så som producenten Michael
Cox etablerade det i seriens begynnelse.
Lika
bra är de båda första serierna timslånga dramatiseringar,
The
Adventures of Sherlock Holmes (1984-85) och The
Return of Sherlock Holmes (1986-88), sammanlagt 24 filmer. Seriens
popularitet avtog dock i takt med att Jeremy Bretts hälsa drastiskt
försämrades på 90-talet (han var manodepressiv och tog
mediciner som fick honom att svälla upp och försvagade hans
lungor) och författarna fick ont om bra historier att dramatisera.
En långfilmsversion av The
Hound of the Baskervilles (1988) blev en besvikelse sedan budgeten
drastiskt beskurits, och serien återhämtade sig aldrig riktigt.
De utmärkta filmer som utgör The
Case-Book of Sherlock Holmes (1991) följdes av tre allt sämre
långfilmer, sedan den ursprungliga producenten lämnat det sjunkande
skeppet, och av dessa håller endast The
Master Blackmailer (1992) måttet. I den sista serien, The
Memoirs of Sherlock Holmes (1994), kämpade man mot Bretts
allt svagare hälsa och mot allt sämre manus med allt mindre
respekt för Conan Doyles historier. Alla tankar på att filmatisera
hela sviten historier gavs upp när Jeremy Brett, tidernas bäste
Sherlock Holmes, gick bort 1995.
2. Sir
Arthur Conan Doyle's The Hound of the Baskervilles (Baskervilles
hund, 1939)
Twentieth
Century-Fox Film Corporation, USA; 80 min; svartvit
producent Gene
Markey; manus Ernest
Pascal; regi Sidney
Lanfield
Sherlock Holmes: Basil
Rathbone, Dr Watson: Nigel
Bruce
Att
bortse från denna klassiker vore ett kardinalfel och många
upprörs säkerligen över att den inte står högst
upp på min lista. Hade det inte varit för Jeremy Brett, hade
nog så varit fallet. Denna överlägsna dramatisering, med
utmärkt scenografi och kostymer, lyfte Sherlock Holmes från
filmens B-fack, där han hamnat under det sena 20- och tidiga 30-talet,
till kategorin tidlösa klassiker. Trots sin långa frånvaro,
dominerar Basil Rathbone, tidernas mest berömde Holmes, hela filmen.
Han är odödlig, osårbar och en auktoritet, utan att någonsin
behöva försvara sin position. Förhållandet mellan
Rathbones Holmes och Nigel Bruce som Watson är helt trovärdigt,
och Bruce är betydligt mindre fumlig än i senare filmer. Resten
av ensemblen är utmärkt, och Lionell
Atwills mystiske doktor Mortimer är ett fint villospår.
Hunden
är förvånansvärt effektiv och det svartvita fotot
tillför ett överflöd av stämning. Scener på
heden (ett enormt bygge mot en cirkulär duk) spelas mot en ödesmättad
tystnad som mestadels förhöjer stämningen. Några
mindre detaljer har förändrats, främst att Laura Lyons
utelämnats och att miss Stapleton här verkligen är mördarens
syster och helt ovetandes om broderns förehavanden (vilket gör
det logiskt att fråga vem som skickat varningen till sir Henry Baskerville
på Northumberland Hotel). Som regel är dock författaren
trogen Conan Doyle och upplösningen är effektivare än i
originalet. Min enda invändning är att musik ytterligare hade
kunnat förhöja stämningen under hundens attack på
sir Henry.
Redan under inspelningen började Fox planeringen av en uppföljare,
The
Adventures of Sherlock Holmes (se nedan), men förlorade sedan
intresset för Rathbone och Bruce, som först gick vidare till
att spela rollerna på radio och sedan snabbt köptes över
till Universal och fick återupprepa rollerna i flera pastischer,
bland annat The
Scarlet Claw (1944), en film med starka kopplingar till The
Hound of the Baskervilles.
3. The
Private Life of Sherlock Holmes (Sherlock Holmes - Privatögat
privat, 1970)
Phalanx
Productions/Mirisch Productions/Sir Nigel Films, Storbritannien/USA; 125
min; färg
producent Billy
Wilder; manus Billy Wilder/A.I.L.
Diamond; regi Billy Wilder
Sherlock Holmes: Robert
Stephens, Dr Watson: Colin
Blakely
Billy Wilders ömma, ofta humoristiska och stundom melankoliska studie
av Holmes, betraktad utan Watsons skönmålningar, förblir
ett först nyligen erkänt mästerverk och är möjligen
det mest tilltalande, rundade och begripliga porträttet av Sherlock
Holmes avsett för biografduken.

Trots att filmen beskars kraftigt innan premiären (från cirka
tre timmar till strax över två), fungerar historien förvånansvärt
väl, eftersom den aldrig riktigt tar sig själv på allvar,
utan endast tjänstgör för att illustrera att även
de bästa kan ta fel ibland. Humorn kontrasteras stilfullt av referenser
till Holmes kokainmissbruk och obefintliga kärleksliv, och båda
görs desto effektivare av superb musik av Miklos
Rozsa. Som grädde på moset är miljöerna minst
sagt imponerande. Resurserna förefaller ha varit obegränsade
och det är svårt att tro att såväl den magnifika
Baker Street-exteriören som interiören i Diogenesklubben skapades
för filmen allena.
Robert
Stephens Holmes talar genom näsan och strör one-liners omkring
sig på ett sätt som för tankarna till Oscar Wilde. Holmes
rykte som den store detektiven raseras upprepade gånger av hans
arrogante bror Mycroft, här spelad av en iögonfallande smal
Christopher
Lee, några år sedan han spelade sir Henry Baskerville
i The
Hound of the Baskervilles (1959), och Holmes själv i den
hemska Sherlock
Holmes and the Deadly Necklace (1962). Det här är en
Holmes som ännu inte skönmålats av Watson i Strand Magazine,
och framställningen är intressant eftersom den, liksom historierna,
ställer fler frågor än den besvarar. Colin Blakelys ettrige
kvinnotjusare till Watson är lika bra, men får tyvärr
sällan någon uppmärksamhet. Filmens enda problem är,
som Alan Barnes konstaterar, relevant endast i förhållande
till de övriga historierna: att Holmes faller för Fraulein von
Hoffmansthal lämnar mycket lite utrymme för Irene Adler.
Den fullständiga, tre timmar långa versionen, har aldrig visats
och det mesta av det saknade materialet, bl.a. en prolog med doktor Watsons
brorson, mysteriet i det uppochnedvända rummet (iscensatt av Watson
för att förhindra Holmes kokainmissbruk men genomskådat
av Holmes), fallet med det nakna brudparet samt en längre tillbakablick
till Holmes år i Oxford, var länge försvunnet. En ny amerikansk
DVD-utgåva av filmen sammanställer dock en del material som
dykt upp på senare tid och för den med regionsfri DVD-spelare
kan utgåvan vara värd att leta upp.
4. The
Adventures of Sherlock Holmes (Sherlock Holmes - Professor
Moriartys sista strid, 1939)
Twentieth
Century-Fox Film Corporation, USA; 85 min; svartvit
producent Gene
Markey; manus Edwin
Blum & William
Drake (källa: "Sherlock Holmes" av William
Gillette); regi Alfred
Werker
Sherlock Holmes: Basil
Rathbone, Dr Watson: Nigel
Bruce
Twentieth
Century-Fox andra och sista Sherlock Holmes-film med Basil Rathbone anses
allmänt överlägsen samma bolags version av The
Hound of the Baskervilles (1939) och det är förvisso
en mer påkostad film, med utmärkt och synnerligen stämningsfull
scenografi. Rathbone står på toppen av sin karriär som
Holmes och George
Zuccos Moriarty är en av filmhistoriens bästa.
Då kan man överse med att historien inte alltid uppfyller
logikens principer. Förvisso är premissen, att Moriarty planerar
att stjäla kronjuvelerna och misskreditera Sherlock Holmes, ytterligt
fascinerande. Men här finns inte mycket till mysterium, eftersom
vi tidigt får veta att fallet med syskonen Brandon är ett villospår,
medan brottets Napoleon begår tidernas stöld.
I denna film fulländade Nigel Bruce sitt ofta utskällda porträtt
av Watson som en klumpig odugling, så till den grad att Rathbones
Holmes beskriver doktorn som "an incorrigible bungler". Som
motpol till Rathbones geniale Holmes fungerar framställningen dock
utmärkt och det var naturligtvis tanken.
Även
om man inte uppskattar Nigel Bruce som Watson, finns här mycket att
åtnjuta. Först och främst är Rathbones Holmes och
Zuccos Moriarty båda enastående och den elektriska scenen
mellan dem i droskan är fascinerande. Dessutom är Rathbones
förklädnad som varietéartist en av den holmesianska filmhistoriens
bästa och framförandet av "I do like to be beside the seaside"
kan få vem som helst att dra på smilbanden.
Rathbone och Bruce kom att spela Holmes och Watson i ytterligare tolv
filmer mellan 1942 och 1946, men då för Universal Pictures
i stället. Alla utom den första regisserades stilfullt av engelsmannen
Roy William
Neill. Dessa filmer utspelades i ett samtida England, och i de första
tre gör sig andra världskriget ständigt påmint, men
senare kom detta att spela mindre roll. Historierna var nyskrivna, men
ofta inspirerade av Conan Doyles berättelser. Holmes drabbade åter
samman med Moriarty i Sherlock
Holmes and the Secret Weapon (1942). Moriarty spelades då
av Lionell
Atwill, som dock ersattes av Henry
Daniell i The
Woman in Green (1945). Dennis
Hoey och Mary
Gordon gjorde regelbundna framträdanden som kommissarie Lestrade
och Mrs Hudson. Särskilt lyckade är Sherlock
Holmes Faces Death (1943), Sherlock
Holmes and the Spider Woman (1944), The
Scarlet Claw (1944), The
Pearl of Death (1944) och The
House of Fear (1945).
5. The
Hound of the Baskervilles (Baskervilles hund, 1959)
Hammer Films,
Storbritannien; 87 min; färg
producent Anthony
Hinds; manus Peter
Bryan; regi Terence
Fisher
Sherlock Holmes: Peter
Cushing, Dr Watson: André
Morell
Även
om Peter Bryan tar sig stora friheter med Conan Doyles original i denna
första Sherlock Holmes-film i färg (den som läst originalet
kommer att bli överraskad då brottslingens identitet röjs),
är detta ändå en av de mest tillfredsställande versionerna
av denna ofta filmade historia. Terence Fisher har fångat mycket
av den förtätade stämningen i originalet och foto, musik
och scenografi är av hög klass.
Den främsta behållningen är kanske ändå Peter
Cushing, som övertygar som en atletisk och energisk Holmes, även
om hans auktoritet förminskas något av att Christopher
Lee som sir Henry och Francis
De Wolff som doktor Mortimer båda är huvudet längre
än Cushing. André Morells Watson är möjligen filmhistoriens
finaste och filmens enda besvikelser är (som så ofta) den föga
skräckinjagande hunden och den totala avsaknaden av London-exteriörer.
Filmen blev dock ingen stor framgång på bio, och eventuella
planer på fler filmer avstyrdes tyvärr.
Peter
Cushings karriär som Holmes hade dock bara börjat. Nära
tio år senare övertog han rollen som detektiven efter Douglas
Wilmer i en serie timslånga filmer i färg under titeln
Sir
Arthur Conan Doyles' Sherlock Holmes (1968) för BBC. Det
snabba produktionstempot passade honom dock inte och inspelningen blev
till slut en mardröm, allteftersom budget och inspelningstid beskars.
Serien har dock meriten av att vara Englands mest sedda Sherlock Holmes-serie
någonsin. Endast fem filmer finns kvar, däribland de två
avsnitt som utgör The Hound of the Baskervilles (1968), sedan
BBC återanvände filmen, flera år innan hemvideo och DVD
blev en verklighet. Dessa fem filmer har nyligen blivit tillgängliga
för första gången sedan de visades. Cushing återvände
en sista gång till rollen som en senior Holmes i en trevlig liten
film med titeln The
Masks of Death (1984) för Tyburn Films, mot John
Mills som Watson.
6. Murder
by Decree (En studie i skräck, 1979)
Saucy Jack
Inc, Storbritannien / Kanada; 112 min; färg
prodicent René
Dupont, Bob
Clark; manus John
Hopkins (källa: The Ripper File av Elwyn
Jones och John
Lloyd); regi Bob Clark
Sherlock Holmes: Christopher
Plummer, Dr Watson: James
Mason
Den
andra av två filmer där Sherlock Holmes tar upp jakten på
den legendariske seriemördaren Jack Uppskäraren (den andra är
A Study
in Terror från 1965, och bizarrt nog också med den
svenska titeln En studie i skräck) är minnesvärd
dels för det tillgivna porträttet av Holmes och Watson och framställningen
av förhållandet dem emellan, dels för att den har modet
att vara en thriller med ett samvete. Christopher Plummers Holmes har
ett djup som sällan skådats på vita duken. Liksom senare
Jeremy Brett (se The Sign of Four ovan), tillåts han visa
känslor och ger samma känsla av sårbarhet som Robert Stephens
i The Private Life of Sherlock Holmes (se ovan). James Masons doktor
Watson är, näst efter André Morell, filmhistoriens finaste
och visar doktorn som en handlingens man med starkt mod, och som ofta
spelar rollen av Holmes trogne vapendragare.
Som en film om Jack är den inte lika framgångsrik och teorin
bakom morden har sedan länge avfärdats av forskarna (vilket
dock inte hindrade att den 2001 dök upp igen i From Hell).
Om filmskaparna hade haft modet att identifiera en verklig misstänkt,
kunde Murder by Decree ha stått på egna ben, men eftersom
den blandar verkliga poliser med vagt förklädda misstänkta
och fiktiva anarkister, svävar upplösningen i limbo och publiken
lämnas med frågan vem som faktiskt gjorde det. Tyvärr
framställs dessutom Holmes som en karaktär som på fullaste
allvar accepterar mediet Robert Lees syner. "The world is big enough",
som detektiven säger annorstädes.
På
bonussidan är också scenografin utmärkt (särskilt
för scenerna i Whitechapel), musiken och fotot mycket stämningsfullt
och resten av ensemblen är kanske den mest imponerande som någonsin
skådats i en Sherlock Holmes-film. Två av skådespelarna
hade även roller i A Study in Terror: Anthony
Quayle (se foto), som spelade sir Charles Warren i Murder by Decree
spelade doktor Murray i A Study in Terror, och Frank
Finlay spelade kommissarie Lestrade i båda filmerna.
7. Sir
Arthur Conan Doyle's The Hound of the Baskervilles (Baskervilles
hund, 1983)
Mapleton Films
Ltd/Investors in Industry, Storbritannien; 96 min; färg
producent Otto
Plaschkes; manus Charles
Edward Pogue; regi Douglas
Hickox
Sherlock Holmes: Ian
Richardson, Dr Watson: Donald
Churchill
Denna,
en av de bästa versionerna av The Hound of the Baskervilles,
har fina tillgångar i Ian Richardson som Sherlock Holmes, utmärkt
använda inspelningsplatser i Devonshire (för en gångs
skull den plats där historien utspelar sig!) och en genuint skräckinjagande
hund. Liksom med samma bolags Sir
Arthur Conan Doyle's The Sign of Four från samma år,
tar sig Pogue mindre friheter med orignalet. Han behåller mycket
av originalhandlingen, men spär på med karaktären Geoffrey
Lyons, som bara nämns i boken, låter Stapleton mörda mrs
Lyons och ge Lyons skulden, vilket fungerar förhållandevis
väl och täcker en svaghet i originalet.
Tyvärr
spelas rollen som Geoffrey Lyons utan någon finess av Brian
Blessed, som vore idealisk för rollen som Conan Doyles skapelse
professor Challenger, men med samma maner som professorn, gör Lyons
till en karikatyr. Detsamma gäller tyvärr också Donald
Churchill, som mest imiterar en ovanligt bortkommen Nigel Bruce (se Sir
Arthur Conan Doyle's The Hound of the Baskervilles och The
Adventures of Sherlock Holmes, båda 1939). Tillsammans med
Martin Shaws
bizarra Texasdialekt, är dessa dock avigsidor som mer än väl
övervägs av utmärkt foto, musik och scenografi, samt Richardsons
Holmes. Richardson skulle ha spelat Holmes i fler filmer, men efter en
rättslig dispyt med Granada Television över rättigheterna
till historierna i USA, lades projektet på is. Ett tredje dittills
oanvänt manus av Pogue filmades 1990 som Hands
of a Murderer, en hemsk liten film med Edward
Woodward som en tjock Holmes, John
Hillerman som en genuint tråkig Watson och Anthony
Andrews som playboyversionen av professor Moriarty. Granada, i sin
tur, producerade den epokgörande serien The
Adventures of Sherlock Holmes (1984-85) med Jeremy
Brett som Holmes.
Richardson
återkom dock som förebilden för Sherlock Holmes, doktor
Joseph Bell, i BBC-producerade serien Murder
Rooms (2000-02), som dock borde ha hetat "The Adventures
of Conan Doyle", eftersom den utgick från att den unge Conan
Doyle löste många svåra fall tillsammans med doktorn,
och att dessa historier låg till grund för historierna om Sherlock
Holmes. Det är inte sant, men ändå mycket underhållande
TV.
8. The
Triumph of Sherlock Holmes (Sherlock Holmes triumf, 1935)
Real Art Productions
Ltd, Storbritannien; 82 min; svartvit
producent Julius
Hagen; manus H
Fowler Mear och Cyril
Twyford; regi Leslie
S Hiscott
Sherlock Holmes: Arthur
Wontner, Dr Watson: Ian
Fleming
Arthur
Wontners näst sista film som Sherlock Holmes, efter The
Sign of Four: Sherlock Holmes's Greatest Case (1932), är
hans största triumf, i alla fall av de tre av totalt fem filmer som
finns kvar att skåda. På 30-talet skrev Holmes-kännaren
Vincent Starrett att ingen bättre Sherlock Holmes torde komma att
kunna skådas i vår tid. Det var förvisso innan Basil
Rathbones era som Holmes, men det hindrar inte att Wontners Holmes är
en av de bästa och The Triumph of Sherlock Holmes en av de
mest framgångsrika överföringarna av en Sherlock Holmes-roman
till film, i detta fall Doyles fjärde och sista roman, The Valley
of Fear från 1915.
Wontner är som modellerad efter Sideny Pagets illustrationer. Egentligen
var han för gammal redan när han först spelade rollen,
och det ligger någonting faderligt eller rent av prästerligt
över hans orubbliga lugn. Intressant nog drar filmskaparna nytta
av Wontners ålder och har valt att förlägga historien
till strax efter Holmes pensionering, vilket dock, eftersom filmerna efter
tidens modell utspelade sig i sin samtid, skall äga rum någonstans
runt 1920/30. Holmes åtar sig endast fallet eftersom han misstänker
att professor Moriarty ligger bakom brottet. Den smått vansinniga
utgångspunkten, att Holmes frivilligt skulle dra sig tillbaka medan
professorn är verksam, får vi bortse från. Wontners Holmes
får en fin motståndare i Lyn
Hardings Moriarty, och deras verbala duell från The Final
Problem återges i lätt reviderad form tidigt i filmen.
Handlingen
följer troget romanen, även om den amerikanska delen av historien
flyttats till filmens mitt. Denna del fungerar väl, även om
den är i längsta laget för en tillbakablick. Problemet
med att återge de välkända vidderna i Pennsylvania har
lösts genom att låta scenerna utspela sig inomhus! Som måste
ske, förs Moriarty tillbaka in i handlingen mot filmens slut och,
som så ofta, får han störta mot sin förmodade död
från en hög höjd. Det avslutande replikskiftet mellan
Holmes och Watson är typiskt för den lätta men kvicka dialogen
i filmerna. Watson till Holmes: "It's long drop, Holmes". Holmes
svarar: "Yes, it is rather longer than that required by the law,
but equally effective, my dear Watson."
Wontners sista film som Holmes blev den avsevärt blekare Silver
Blaze (1937), som i USA släpptes först sedan Sir
Arthur Conan Doyle's The Hound of the Baskervilles (1939) haft
premiär, och fick då åka snålskjuts på Rathbones
framgångar under den föga inspirerade titeln Murder at the
Baskervilles.
9. Without
a Clue (Ombytta roller på Baker Street / Trubbel på
Baker Street, 1988)
ITC
Productions Ltd, Storbritannien; 107 min; färg
producent Marc
Stirdivant; manus Gary
Murphy; regi Thom
Eberhardt
Reginald Kincaid ("Sherlock Holmes"): Michael
Caine, Dr Watson: Ben
Kingsley
Med
tanke på hur välkänd Sherlock Holmes är, kommer det
knappast som en överraskning att många filmmakare gjort sig
lustiga över honom. Billy
Wilder drev kärleksfullt med tanken på att Holmes och Watson
kanske hade en kärleksaffär (se The
Private Life of Sherlock Holmes ovan). I The
Adventure of Sherlock Holmes' Smarter Brother (1975) föreställde
sig Gene
Wilder i sin tur en bror till detektiven, galen av avundsjuka över
att inte vara lika intelligent som Sherlock, och fast besluten att visa
sig lika slug som honom. Andra filmer utgår från karaktärer
som spelar Sherlock Holmes, eller rent av tror sig vara honom. Till den
senare kategorin hör den mycket fina They
Might be Giants från 1971. George
C Scott spelar domaren Justin Playfair som tror sig vara Sherlock
Holmes och tillsammans med sin psykolog, doktor Mildred Watson, ger sig
ut på jakt efter den yttersta representanten för New Yorks
samlade ondska: professor Moriarty.
Den finaste av alla filmparodier på Sherlock Holmes tillhör
dock den förra kategorin och är framgångsrik, inte eftersom
den parodierar Conan Doyles Sherlock Holmes, utan för hur den driver
med hur läsarna uppfattade honom. Här är det karaktärerna
runtomkring Holmes som vi skrattar åt. I Without a Clue, är
det Watson (en strålande Ben Kingsley), läkaren med författarambitioner
och detektiva anlag, som har skapat Holmes som en romanfigur. För
att kunna leva ut sin hobby som kriminolog, har han tvingats anlita en
skådespelare, Reginald Kincaid (Michael Caine i komisk högform),
för att spela rollen som Sherlock Holmes, som omedelbart får
tillträde till alla brottsplatser. Tanken påminner om hur Conan
Doyle själv fick återuppliva Holmes efter Reichenbachfallet.
Här
är det dock inte historiernas Holmes vi möter, utan en försupen
skådespelande kvinnokarl, som ständigt suffleras av doktorn,
men lika ofta, till stackars Watsons förtret, drar förhastade
slutsatser och misslyckas med sina kemiska experiement. Men bedrägeriet
är framgångsrikt och alla utom Watson och Lestrade imponeras
av "Holmes" slutledningar, hur vansinniga eller uppenbara de
än kan vara. När ett lik dras upp ur en sjö, kallas detektiven
fram för att dra slutsatser från liket. Holmes/Kincaid petar
på kroppen med en pinne, innan han slutligen självsäkert
proklamerar: "It is my opinion, that he is dead", varpå
en överväldigad konstapel utbrister: "He's a genius!".
Särskilt underhållande är bilden av Lestrade, som i likhet
med kejsaren utan kläder, inser att det är någonting galet
med Holmes, men inte vågar säga det av rädsla för
att göra sig själv till åtlöje.
Handlingen kretsar kring hur Watson försöker frigöra sig
från sin skapelse och etablera sig som sin egen, (ännu fler
paralleller till Conan Doyle), men tvingas anlita "Holmes" en
sista gång när professor Moriarty (Paul
Freeman) stjäl tryckplåtarna till fempundssedeln. Historien
följer den dramaturgiska modellen och är därför samtidigt
både konventionellare och lättillgängligare än andra
parodier av mer vansinnigt slag (John
Cleese och The
Strange Case of the End of Civilization As We Know It från
1977 är ett typexempel). Det är en synnerligen charmig bagatell,
med utmärkta skådespelarinsatser och fantastiska resurser.
Det som gör den speciell, och något så ovanligt som en
parodi älskad av holmesianer, är dock att den har hjärtat
på rätt ställe.
10. The
Hound of the Baskervilles (Baskervilles hund, 2002)
Tiger Aspect
Productions för BBC Films, Storbritannien; 99 min; färg
producent Christopher
Hall; manus Allan
Cubitt; regi David
Attwood
Sherlock Holmes: Richard
Roxburgh, Dr Watson: Ian
Hart
Den
senaste filmversionen av The Hound of the Baskervilles använder
en lång rad inspelningsplatser och den senaste tekniken för
att skapa en imponerande version för det tjugoförsta århundradet.
Dock är denna sista film på listan utan tvivel den mest kontroversiella,
och efter premiären blev den utskälld av holmesianer och kritiker
världen över. Mest riktade kritikerna in sig på det kyliga
förhållandet mellan Holmes och Watson, samt den bara delvis
lyckat datoranimerade hunden. Personligen anser jag dock att det säger
en del om filmens styrka, att den är stark nog att överleva
dessa brister. Den är långt mer tillfredsställande än
många andra versioner av historien och har en nerv och en total
brist på sentimentalitet, som återför till historien
mycket av den gotiska skräck som är så utmärkande
för originalet.
Stämningen
är nog så viktig i denna historia, som kan göra anspråk
på att vara i första hand en gotisk roman och i andra hand
en detektivhistoria. 2002 års version flödar över av atmosfär;
heden har aldrig sett så karg ut tidigare och Baskerville Hall aldrig
så isolerat. Scenografi, kostymer och musik är genomgående
av högsta klass. Det är överlag en mycket estetiskt tilltalande
film. Klippningen är energisk, från bilden av den döde
Sir Charles utsträckt på obduktionsbordet i filmens första
scen, till jakten nedför Baker Street och historiens klimax, som
har förändrats på flera viktiga punkter.
Allan Cubitts största bedrift är att han ständigt överraskar
tittaren, även om hon eller han känner till historien, men trots
detta behandlar historien respektfullt. Välkända scener är
borta, tillsammans med såväl Laura Lyons som Frankland, och
Cubitt har istället konstruerat filmen kring Stapleton. Holmes återvänder
tidigt in i handlingen och den senare delen av filmen handlar om hans
kamp för att finna bevis mot Stapleton. Richard
E Grant imponerar särskilt i rollen som Stapleton, även
om han i en ideal version hade spelat Sherlock Holmes.
Roxburgh bryter mot konventionen som Holmes, inte bara genom att vara
ett avtramp från såväl Pagets som Conan Doyles bild av
Holmes (utan att för den sakens skull vara oförenlig med den
gängse uppfattningen), och för att flera av klichéerna,
såsom deerstalkern, pipan och fiolen, har utelämnats, utan
också i sitt återhållsamma spel. Han gör Holmes
till mindre av en intellektuell trollkarl men samtidigt, i linje med filmens
natur, hänsynslösare i sin jakt på brottslingen.
Cubitt utforskar förhållandet mellan Holmes och Watson och
påtalar ideligen hur Ian Hart som Watson aldrig riktigt litar på
detektiven. Hart spelar rollen som en mestadels gravallvarlig Watson,
som alltid är redo att dra revolvern, men som tillåts starka
känslomässiga utspel i filmens klimax. För Holmes tycks
han dock mest hysa stark skepticism och det är svårt att se
varför de två kommer överens.
Ett eventuellt svar på frågan får vi kanske i uppföljaren,
Sherlock
Holmes and the Case of the Silk Stocking (2004), efter ett originalmanus
av Allan Cubitt. Filmen har i skrivande stund nyligen visats på
brittisk TV, och fick ett övervägande positivt mottagande. Ian
Hart spelar återigen Watson, men rollen som Holmes har övertagits
av Rupert
Everett, vilket onekligen låter som ett inspirerat val. Jag
kan knappt vänta ...
|